Stefan Gierowski

Wojciech Głogowski

   Ryszard Grzyb

   Zbigniew Makowski

   Jadwiga Maziarska

   Jarosław Modzelewski

   Łukasz Stokłosa

   Monika Szwed

   Janusz Tarabuła

   Danuta Urbanowicz

   Andrzej Wróblewski

   Jurry Zieliński

   Erwina Ziomkowska
   
   ...więcej

KRYTYKA CZYSTEGO ROZUMU

Zbigniew Warpechowski

5 lutego 1993

Galeria Zderzak, Sławkowska 1


INFORMACJA PRASOWA:

Zbigniew Warpechowski ur. w 1938r. na Wołyniu. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej (1956-62), a potem krótko na krakowskiej ASP (1964-65). Zniechęcony panującą tam atmosferą niemożności przerwał naukę. Zaczął pisać wiersze. Poezja doprowadziła go do performance (1967). Początkiem był "Kwadrans poetycki" w krakowskim klubie przy Rynku Gł. 13, potem „Kwadrans poetycki z towarzyszeniem adapteru i fortepianu” (1967), "Piłka nożna" (1974), „Champion of Golgotha" (1978), „Men only Champion" (1979), „Porozumienie" (1981). Od 1985 r. jest członkiem Grupy Krakowskiej.

Warpechowski jest jednym z pierwszych performerów na świecie i pionierem tego typu działań w Polsce. Do tej pory przedstawił ponad 150 akcji zarówno w kraju jak i zagranicą: Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii Płd., Belgii, Holandii, Francji, Berlinie, Włoszech. Przede wszystkim uprawa performance, zajmuje się również malarstwem i poezją. Uczestniczył w wystawach zbiorowych i spotkaniach artystycznych w kraju i zagranicą.

 
Jest autorem książki pt. "Podręcznik", która stanowi zbiór przemyśleń na temat sztuki, roli artysty, procesu tworzenia, wreszcie performance. Stworzył własną filozofię tej dyscypliny artystycznej i skrupulatnie przestrzega jej zasad. Performance dla Warpechowskiego jest improwizacją niepowtarzalną, bezpośrednią i autentyczną. Z założenia wyklucza to wszelkie próby reżyserowania przedstawień. Artysta mówi: "Ambicją performance jest, aby uchwycić to, co jest wspólne wszystkim sztukom9 czyli ten moment aktu twórczego, który poprzedza formalizację artystyczną" i dalej „materią performance jest rzeczywistość absolutna, w stanie nieprzetworzonym. Sztuka powstaje w tym momencie, gdy ma miejsce wydarzenie". Dla Warpechowskiego sztuka performance jest nowym rodzajem. uprawiania filozofii. „Chodzi mi raczej o postawę. Szukanie mądrości w świecie.”

 
Wystawy indywidualne: Galeria Jazz-Club „Helikon”, Kraków 1962; Galeria Foksal, Warszawa 19719; Galeria Krzysztofory, Kraków 1971; Galeria Demarco, Edynburg 1972; Galeria Dziekanka, Warszawa 1977; BWA, Lublin 1982; BWA, Lublin 1986; BWA, Łódź 1987; Galeria Krzysztofory1991.


ARTYKUŁY I RECENZJE:

Jerzy Hanusek, Sztuczki i sztuka (II), "Arka" 2-3/1993

Łukasz Skąpski, Warpechowskiego "Krytyka czystego rozumu", "Exit", nr 2/1993 cz.1, cz.2

BWB, Luty w krakowskich Galeriach, "Echo Krakowa" 2.02.1993

 

 

 

 

ZDJĘCIA:

1