Monika Chlebek

   Dawid Czycz

   Stefan Gierowski

   Ryszard Grzyb

   Zbigniew Makowski

   Jadwiga Maziarska

   Jarosław Modzelewski

   Łukasz Stokłosa

   Monika Szwed

   Janusz Tarabuła

   Danuta Urbanowicz

   Andrzej Wróblewski

   Jurry Zieliński

   Erwina Ziomkowska
   
   ...więcej

POWRÓT

Mirosław Filonik

14 grudnia 2013 – 1 lutego 2014

Galeria Zderzak, Floriańska 3


wernisaż w sobotę 14 grudnia o godzinie 19.00


INFORMACJA PRASOWA:

LOVE - nosiła tytuł instalacja, którą Mirosław Filonik pokazał w pierwszym Zderzaku, w Krakowie na Dębnikach. Była zjawiskowa. Dwa świetlne węże skrzyżowane w zygzak przecinały na ukos przestrzeń i napełniały galerię różowo-niebieskim światłem. Był rok 1990, marzec. Filon, wracając z wernisażu, miał stłuczkę na moście Dębnickim, zderzak-w-zderzak. I od tej pory nie widziano go w Krakowie.

Wystawą "Powrót" przypomni, co zdarzyło się przed LOVE. Zobaczymy remake (w skali 1:20) jego najsłynniejszych prac z lat 80-tych, z czasów grupy Neue Bieremiennost, m. in. "Morderstwo w czerwonym pokoju", "Honoloulou Baboon" czy "Ich bin Wolf". Większość oryginałów zaginęła lub została zniszczona. Wspomnienia zamknięte w szklanych gablotach? Nie tylko; ważny jest tu tyleż ślad materialny, co ślad idei, wizualny sygnał, który odsyła do określonego rozumienia sztuki. "Powrót" jest nie tylko powrotem do konkretnych prac sprzed lat; przede wszystkim jest refleksją nad naturą czasu – i opowieścią o tym, jak sztuka potrafi go unieważnić. Mówi artysta: "chodziło mi (…) o nałożenie tego, co doświadcza się postępując naprzód z tym, co zachowuje pamięć. (…) stan, w którym poczuciu teraźniejszości towarzyszy poczucie dopiero co minionego, w którym pamięć zachowuje wartość chwili, momentów nie dających się odtworzyć. (…) Powtarzanie, utrwalanie daje poczucie trwania wartości, tak jak mantra, która jest ciągłym odradzaniem, regeneracją".

1

Mirosław Filonik, Honolulu Baboon, 1986-2012



Mirosław Filonik - urodzony w 1958 roku w Białymstoku, mieszka i pracuje w Warszawie.

Studiował w latach 1980 -1985 na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tytuł doktora otrzymał w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2008 roku. W 1985 roku razem z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim założył grupę Neue Bieriemiennost, która zaliczana jest do najważniejszych ugrupowań lat 80. w Polsce. Wspólnie zrealizowali dwanaście wystaw, akcji, odczytów. Uważany jest za współtwórcę "nowej ekspresji" i "rzeźby postmalarskiej". Od 1990 roku tworzy indywidualnie. Od ponad dwudziestu lat tworzy instalacje świetlne używając lamp jarzeniowych o unikatowej jasnobłękitnej barwie produkowanych dla niego przez firmę Philips Lighting Poland. Artysta sięga do podstawowych form geometrycznych: linii prostych, ukośnych, przekreśleń, krzyży, które poprzez swoją powtarzalność tworzą rytmy oraz układy przestrzenne o bardziej rozbudowanej strukturze. Często umieszcza je na zewnątrz obiektów architektonicznych. Swoje instalacje prezentował na ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. w Galerii „Zachęta” oraz CSW „Zamek Ujazdowski” w Warszawie, CSW „Łaźnia” w Gdańsku, w Instytutach Kultury Polskiej w Berlinie Lipsku, Rzymie oraz galeriach zagranicznych: Ateneo de Caracas, Kunstverein –Freiburg, Kunstverein- Bonn, Kunstlerhaus Bethanien-Berlin, Witte de With, Center for Contemporary Art- Rotterdam. W 1998 roku artysta został zaproszony do udziału w konkursie zamkniętym na instalację świetlną do Neue Bundestag w Berlinie. Prace Filonika znajdują się w zbiorach prywatnych i kolekcjach: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku.

 

Zralizowano w ramach stypendium z Funduszu Promocji Twórczości.


1

ARTYKUŁY:

Fotoreportaż I. Zwolińskiego (SztukPuk) z wernisażu

        

 

 

 

  

Wystawa "Love" 1990:

1

 

ZDJĘCIA Z WERNISAŻU:

1

 

PRACE:

1

Od ponad dwudziestu lat tworzy instalacje świetlne używając lamp jarzeniowych o unikatowej jasnobłękitnej barwie produkowanych dla niego przez firmę Philips Lighting Poland. Artysta sięga do podstawowych form geometrycznych: linii prostych, ukośnych, przekreśleń, krzyży, które poprzez swoją powtarzalność tworzą rytmy oraz układy przestrzenne o bardziej rozbudowanej strukturze. Często umieszcza je na zewnątrz obiektów architektonicznych.