Monika Chlebek

   Dawid Czycz

   Stefan Gierowski

   Ryszard Grzyb

   Zbigniew Makowski

   Jadwiga Maziarska

   Jarosław Modzelewski

   Łukasz Stokłosa

   Monika Szwed

   Janusz Tarabuła

   Danuta Urbanowicz

   Andrzej Wróblewski

   Jurry Zieliński

   Erwina Ziomkowska
   
   ...więcej

NUMER 392

Łukasz Stokłosa

22 stycznia - 14 marca 2015

Galeria Zderzak, Floriańska 3

 

wernisaż: 22 stycznia o godz. 19.00


INFORMACJA PRASOWA:

ŁUKASZ STOKŁOSA AT ZDERZAK GALLERY - COMING SOON from Galeria Zderzak on Vimeo.

22 stycznia o godzinie 19.00 w Zderzaku otwarta zostanie nowa wystawa obrazów Łukasza Stokłosy, jednego z najciekawszych młodych malarzy w Europie. Zobaczymy nowe prace w specjalnej aranżacji. Wystawa koncentrować się będzie wokół portretu młodej damy, w której miłośnicy kina rozpoznają francuską aktorkę Isabelle Adjani w roli Lucy Harker. Razem z bohaterką obrazu i zarazem jednej z najpiękniejszych baśni europejskiego kina XX wieku wędrować będziemy po opuszczonych wnętrzach pałaców, po ogrodach i oranżeriach. Zapraszamy do wspólnej wędrówki tropami mrocznej zagadki, opowiadanej, jak zwykle u Stokłosy, z lekkim przymrużeniem oka.


1

Łukasz Stokłosa, Lucy Harker, Isabelle Adjani, olej na płótnie, 40 x 30 cm, 2014

 

3

Łukasz Stokłosa, Louis de Pointe du Lac, Brad Pitt, olej na płótnie, 40 x 30 cm, 2014

 

To trzecia wystawa indywidualna artysty w Zderzaku po „Zimowej opowieści” (2011) i „Składzie obrazów” (2013). Tytuł obecnej wystawy – „Numer 392” – to jeszcze jedna zagadka, którą artysta stawia przed widzem. Postaramy się ją rozwiązać na wernisażu.


1

Łukasz Stokłosa, Sanssouci, olej na płotnie, 40 x 50 cm2014


ŁUKASZ STOKŁOSA (ur. 1986) pochodzi z Kalwarii Zebrzydowskiej. Studiował na krakowskiej ASP, robiąc dyplom w pracowni prof. Jacka Waltosia w roku 2010. W tym samym roku wziął udział w głośnej wystawie „Ars Homo Erotica” w Muzeum Narodowym w Warszawie. W 2011 roku debiutował w Zderzaku znakomicie przyjętą wystawą „Zimowa opowieść”. Jego kolejna wystawa w Zderzaku „Skład obrazów” otrzymała Markę Radia Kraków dla najciekawszego wydarzenia kulturalnego miesiąca. W 2013 roku otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w malarskim Konkursie Gepperta. W czerwcu 2014 roku odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa za granicą – GRUPPO DI FAMIGLIA IN UN INTERNO – w Schloss Assenheim w Niemczech. Wszystkie obrazy zostały sprzedane na wernisażu. Znany krytyk sztuki Paweł Leszkowicz uznał Łukasza Stokłosę za najlepiej zapowiadającego się artystę młodego pokolenia. Na dowód tego nazwisko malarza znalazło się w albumie autorstwa Kurta Beersa „100 Painters of Tomorrow”, wydanym przez londyńsko-nowojorskie wydawnictwo Thames&Hudson. Amerykański The Huffington Post, jeden z najbardziej wpływowych blogów świata, zamieścił entuzjastyczną recenzję – z tytułowej setki wybrał swoich dziesięciu faworytów; wśród nich jest Łukasz Stokłosa.

Malarstwo Stokłosy kojarzone jest z poetyką noir, lecz niełatwo je zaklasyfikować do jednego z modnych obecnie kierunków. Wirtuozeria techniczna autora, specyficzny, lekki sposób malowania i niezwykła umiejętność budowania nastroju czynią je zjawiskiem osobnym i wyjątkowym. Cenione przez kolekcjonerów są portrety, które w twórczości artysty stanowią odrębny gatunek.To portrety aktorów filmowych wcielających się w osobowości kreowanych przez siebie postaci, przedstawianych w momentach kryzysu i przełomu. Cechuje je aura smutku, niepewności i ulotnego piękna, jak u Isabelle Adjani w roli Lucy Harker.


2

Łukasz Stokłosa, Henry Denton, Ryan Phillippe, olej na płótnie, 40 x 30 cm, 2013

 

Lokaj pana Weissmana

Przykładem metody portretowej Stokłosy, czyli psychologii z podwójnym dnem, jest portret Henry Dentona, jednego z bohaterów filmu Roberta Altmana „Gosford Park” (2001). Młody Denton jest lokajem Morrisa Weissmana, producenta filmowego z Los Angeles, który przyjeżdża do posiadłości Gosford Park w Anglii ze swoim przyjacielem-arystokratą. W pałacu Denton mieszka ze służbą, lecz zostaje zdemaskowany jako oszust i kłamca – udawał jedynie lokaja, chcąc poznać obyczaje służby. Naprawdę jest amerykańskim aktorem, który ma wcielić się w rolę angielskiego służącego w nowym filmie Weissmana. Wywołuje to w pałacu mały skandal towarzyski. Do najzabawniejszych bon motów filmu należy kwestia Dentona „w Hollywood słynę z dyskrecji”... Portret Stokłosy ukazuje Dentona w chwili kiedy puka do drzwi sypialni pani domu, małżonki lorda Williama, aby zostać jej kochankiem. Malarz uchwycił czujne, taksujące spojrzenie żigolaka i aktora, który swobodnie przekracza stanowe bariery.


ARTYKUŁY I RECENZJE:

Bogdan Możdżyński (Forbes) "Tajemnice Łukasza Stokłosy w Zderzaku"

Martyna Nowicka (Gazeta Wyborcza) "Obrazki z wystawy. Wampiry wciągają do Zderzaka"

Łukasz Gazur (Dziennik Polski) "Niebezpieczny urok czerni"

Rynek i Sztuka "Wampiry czyli piękno starej Europy – relacja z wystawy obrazów Łukasza Stokłosy w Zderzaku"

Radio Kraków "Galeria Zderzak wyróżniona Marką Radia Kraków"

 

WYWIADY:

Anna Savitskaya (Artdependence Magazine) "It`s all about the book and more: interview with four artists"

Rozmowa Justyny Nowickiej z Łukaszem Stokłosą (Radio Kraków) "Staram się wchodzić w dialog z płótnem i materią malarską"

Rozmowa z Łukaszem Stokłosą (Rynek i Sztuka) "Jedynym sposobem na powstrzymanie wampira jest poświęcenie siebie"

Rozmowa Staszka Gieżyńskiego z Łukaszem Stokłosą (Weranda) "Lubię Mrok"

 

PATRONI MEDIALNI:

   

1   

 2

 

 

 

 

 

 

LISTA PRAC:

1 

FOTORELACJA Z WERNISAŻU:

foto

 

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE:

2