Stefan Gierowski
Wojciech Głogowski
Ryszard Grzyb
Zbigniew Makowski
Jadwiga Maziarska
Jarosław Modzelewski
Łukasz Stokłosa
Monika Szwed
Janusz Tarabuła
Danuta Urbanowicz
Andrzej Wróblewski
Jurry Zieliński
Erwina Ziomkowska
...więcej
Pocztówki
Monika Szwed
wernisaż - 21 października 2016, godz. 19:00
Galeria Zderzak, Floriańska 3, III p., Kraków
wystawa czynna
22 października - 10 grudnia 2016 r.
Na tych pocztówkach nie ma nic nadzwyczajnego; Z listu artystki do Galerii Zderzak
Monika Szwed jest jedną z najlepszych na świecie artystek stosujących technikę pasteli olejnych. Tworzy subtelne, wysmakowane i precyzyjne prace o oszczędnej kolorystyce i wielotorowej narracji. Widać w nich inspirację japońskimi grafikami lub rysunkami z bajek dla dzieci. Charakterystyczny jest dla niej wykonany z precyzją rysunek, metamorfoza obrazu, wyszukany kolor, wątki katolickie i sceny z pogranicza snu i jawy oraz ulubione motywy: dziecięce zabawki i zwierzęta, historyzująca i modernistyczna architektura. Zaliczana do nurtu Nowych Surrealistów.
Urodzona w 1978 roku w Poznaniu. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom w zakresie Edukacji Artystycznej pod kierunkiem prof. Alicji Kępińskiej, oraz w Katedrze Multimediów pod kierunkiem prof. Piotra Kurki. Wyróżniona nagrodą miesięcznika Art&Business. Laureatka III edycji programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP "MŁODA POLSKA" oraz Nagrody Art&Business 8. Konkursu im. Eugeniusza Gepperta. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Debiutowała w Zderzaku w 2005 roku indywidualną wystawą „23 koany”. Jej następne indywidualne wystawy miały miejsce w latach 2006 „Innocent homes”, 2007 „Frozen Charlie”, 2008 „Botanika na klasy wyższe”, 2009 „Moon hostel”, 2012 „Już”, 2013 „Przestępne lata” i w 2015 „O sugestji myślowej”. Uczestniczyła także w wielu wystawach zbiorowych.
„Pocztówki” to 16 dużych pasteli na papierach, które powstały późnym latem i wczesną jesienią tego roku. Prace mają określoną kolejność i tworzą długi, naścienny fryz. Jest to poemat wizualny o intensywnej, onirycznej strukturze. Jego akcja dzieje się - o ile można tu mówić o „dzianiu się” - w otoczeniu segmentowej, modernistycznej architektury, której rytmiczność i przestrzenność są czymś w rodzaju partytury muzycznej tych utworów. Tematem wiodącym fryzu jest kobieca seksualność - przygoda erotyczna i ekstatyczne przeżycie świata. Jak zwykle w pracach artystki, motywy zwierzęce i florystyczne pełnią ważną rolę i są bardzo urozmaicone. Ale tym razem ważny jest również motyw labiryntu, który pojawia się w kilku niezwykłych i pięknych odmianach. Wszystkie prace z wyjątkiem jednej zostały wykonane sepią i kremową bielą, tylko raz pojawia się śladowo kolor ciemnożółty. Natomiast zamykająca cykl ostatnia praca narysowana została ultramaryną. Kończy ona sekwencję marzeń sennych, prześwietlając ją mocnym, zdecydowanym akcentem. Sztuka Moniki Szwed - zjawisko wyjątkowe w skali europejskiej - wznosi się na wyżyny poezji o dojrzałym wyrazie artystycznym. W cyklu „Pocztówek” artystka osiąga swoją akme.
Mówi Monika Szwed: - Kiedy rysuję ważne jest zdecydowanie, pewność; - Nie mogę mieć rozchwianych myśli ani rozchwianej ręki; - A jeśli tak się dzieje i wątpliwość goni wątpliwość - to muszę wyjść, rozchodzić to; - Muszę szybko iść przed siebie, bo jak idę wolno, to się przewracam; - Po takim szybkim spacerze, zazwyczaj na papierze wszystko ustawia się samo; - Zgodnie z zasadą: Gdy pragniesz kreski pionowej, zacznij od poziomej; gdy pragniesz kreski poziomej, zacznij od pionowej; - Ważne jest światło, dzienne - Wieczorem nie rysuję - Wieczorem mam dziury w pamięci - Wypełniam je słowami; może dlatego dużo czytam.. - Jamy wypełniają się słowami, potem obrazami, a potem już tylko zamach i skok w rysunek; - Jeśli więc ktoś dostrzeże piony i poziomy na jakimś rysunku i pomyśli o wierszach Wojaczka „Ja jestem pozioma Ale nie zawsze Ty jesteś pionowy Ale do czasu”
„Wiem leżąc w koleinie poziomego ciała” to dobrze - I jeśli ktoś zobaczy że „ciche drzewo weszło do cichego pokoju” jak u Celana, też dobrze - Może ktoś zobaczy „krajobraz rozłupany na syntezy” (Białoszewski) - „zwichniętą symetrię” (Wojaczek) - „cudze zatracenie” (Celan) - „Albo-wspomnienie- Retrospekcja-połowa Perspektywy” (Dickinson) to też dobrze;
To apropos inspiracji o które pani pytała
- Te ostatnie rysunki, jak wcześniej pisałam - są jak pocztówki z codzienności - Z niczym szczególnym, niczym specjalnym - Są na nich reszty opowieści, fragmenty zasłyszanych zdań, parę znalezionych przedmiotów - Nie ma hierarchii, wszystko jest tak samo ważne albo nieważne - Pocztówki jak kadry - Jak ruchome terytoria między dziurami w pamięci - Fragmenty, cytaty, jak „ułamki myśli” zbierane przez całe życie przez Waltera Benjamina
Pyta pani o zbieranie pocztówek - Nie, nie mam kolekcji pocztówek; czasem dostaję, rzadko wysyłam A podróże? - Tak, lubię; „biały zapach podróży”…
Pozdrawiam Monika
Informacja dla kolekcjonerów Cykl „Pocztówek” Moniki Szwed ze względu na jego wybitne walory artystyczne oferujemy wyłącznie jako całość. |
PLAKAT
PRACE
KATALOG WIDOKI WYSTAWY P
L
A
KAT
|
Recenzje:
Ewa Mecner, Artystyczne Spojrzenie "Pocztówki z marzeń Moniki Szwed"
PATRONI MEDIALNI: | |
![]() |
![]() |