Jest to nie tylko tytuł wystawy, ale także tytuł obrazu prezentowanego na wystawie i drzeworytu na okładce katalogu. Wkrótce po namalowaniu tego obrazu, w artykule do planowanej prawie rok temu wystawy napisałem: „eksponowanie zjawisk korzystnych nie przyniesie rezultatów, dopóki nie wykorzeni się starych błędów”. Zdanie to w lapidarny sposób wyraża ideę tego obrazu. Do planowanej wystawy nie doszło, a obraz razem z innymi musiał zaczekać w szufladzie, czyli w piwnicy, na lepsze czasy.
Troską mojego serca jest, aby postęp się rzeczywiście dokonał, a nie pozostał jedynie „szeptaniem diabła”. O tym właśnie między innymi mówią moje obrazy, prezentowane na niniejszej wystawie. Zło przedstawiane bywa w nich w tradycyjnej postaci – stąd tytuł wystawy – ale nie tylko. Przyczyną zła jest ludzki egoizm, prostactwo i brak kultury – o tym mówią inne obrazy. Jeżeli moja wizja jest dla Państwa przygnębiająca, niech mi będzie wybaczone. Sam jestem za tym, aby treść moich obrazów utraciła swoją aktualność. W wielu obrazach starałem się, aby negatywna treść była przezwyciężona pozytywną energią, jaką daje przeżycie koloru. Antidotum na smutek i przygnębienie (jeżeli się ono mimo wszystko w kimś zrodzi) niech będzie obraz „Piosenka o miłości”.
JACEK ROSSAKIEWICZ
Urodził się 16 października 1956. Studiował na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 zajmuje się malarstwem i teorią sztuki. W latach 1985-86 członek Stowarzyszenia Ruchu Artystycznego „SWIAT”.
Wystawy indywidualne:
Galeria Sztuki Współczesnej, W-wa 1983
Galeria „Na Brechta”, W-wa 1984
Galeria „102”, Człowiek bez parasola (pierwsze wystąpienie teoretyczne),W-wa 1985
Galeria „1o2”, W-wa 1985
Wystawy zbiorowe:
7 Bienal internacional de Arte, Valparaiso 1985
9 Bienal Internacional del Deporte en las Bellas Artes, Barcelona 1986
„Czubajowizna 86”- wystawa poplenerowa Galeria Wieża, W-wa 1987 (wystąpienie teoretyczne)
„Sztuka jako Wolność”,Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, BWA Koszalin (wystąpienie teoretyczne)
udział w 6,7,8,9,10-tej akcji „Świat” : 1984-87, Warszawa, Zamość, Lębork, Piła, Koszalin.
Prace prezentowane:
– „Przeczucie” 1985
– „Trzeba Robin Hooda” 1985
– „Amatorzy na daktyle” 1985
– „Człowiek z parasolem” 1985
– „Monstrum w odwrocie” 1985
– „Nie słuchaj o czym szepce diabeł” 1986
– „Niespełniona ofiara” 1986
– „Złapał diabeł” 1986
– „Ugwieżdżenie” 1936
– „Przyczyny zła” 1986
– „Ludzie małoduszni” 1987
– „Ich nierównośó” 1987
– „Nie ma Rejtana” 1987
– „Piosenka o miłoci” 1987
ARTYKUŁY I RECENZJE:
Anna Baranowa, „Zderzak” i nowa sztuka, „Res Publica” nr 1/1987