Fotel, z którego rodzi się fluid i przywiązanie

instalacja
Piotr Jaros

6 listopada – 10 grudnia 1992; Galeria Zderzak, ul. Sławkowska 1, Kraków

„Fotel…” jest pierwszą indywidualną wystawą Piotra Jarosa (ur. 1965), absolwenta krakowskiej ASP (dyplom uzyskał w 1989).

Autor zajmuje się malarstwem, instalacją, performance. Jego główną ideą jest „sztuka jako terapia”.

Instalacja „Fotel z którego rodzi się fluid i przywiązanie” jest poświęcona pamięci i przypomnieniu. Hibernacji pewnych odległych w czasie: tych które były i które powracają za sprawą fotela i obrazów-wyrazów.

Fotel pochodzi z roku 1896, z berlińskiej manufaktury Winfrieda Zberlinga i był świadkiem artystycznej inicjacji autora.

Symbol liczby niewymiernej „n” jest wyjęty ze wzoru na permutacji i oznacza tu nieskończoną ilość elementów, wspomnień, okruchów uczuć, przeczuć – które można różnie przemieszczać i powtarzać.

Obrazy-wyrazy. Zestawiane ze sobą wyrazy jak kody podświadomości poddawane są doświadczeniu rozumienia i przyswajalności przez innych. Uświadamiają wartość słowa, nieograniczony potencjał jaki ono ze sobą niesie. Nie chodzi tu o estetykę wyrazu, lecz o jego brzmienie, które sprawia że słowo, wraz ze swoim znaczeniem, jest w naszym zasięgu.

Spojrzenie jest wyborem. Spojrzenie rodzi fluid. Narzuca umysłowi deformację lub – jeśli jest to dobre spojrzenie – przynosi oczyszczenie.

Instalacja „fotel….” jest spojrzeniem w przeszłość i przyszłość sztuki Piotra Jarosa.

TEKST ARTYSTY:

KATALOG:

ZDJĘCIA: