„Puszcza” Ryszarda Grzyba to wyjątkowa prezentacja prac wybitnego malarza i rysownika, współzałożyciela słynnej GRUPPY. 25 maja Galeria Zderzak pokaże 120 nowych prac na papierach warszawskiego artysty.
Po przeprowadzce dwa lata temu z ciemnej i ciasnej piwnicy na Ursynowie do parterowej, jasnej pracowni na Jelonkach, malarstwo Grzyba zlapalo drugi oddech. Drugi oddech Grzyba widać szczególnie dobrze w pracach na papierach, zwłaszcza w akwarelach, które wymagają szybkiej notacji i biegłości technicznej. Akwarele z cyklu „Puszcza” są świetliste i dźwięczne, farba rozlewana jest nieco inaczej niż w latach 90., większymi plamami, a efekty są prawie witrażowe.
W „Puszczy” występuje zwierzyna mniej i bardziej egzotyczna. Mamy tu z jednej strony udomowione króliki, koty, rybki i psa Stafika, ale tuż obok przechadzają się nosorożce i bawoły, żółwie i tygrysy, małpy, słonie…Napotkać można też stwory nie z tej ziemi: konio-nosorożca, pieso-kwiata albo króliczego anioła. Fauna Grzyba – znakomitego kolorysty – jest barwna, żywa i wibrująca jak stroje afrykańskich kobiet. Cały ten oniryczny atlas zwierząt będzie można zobaczyć na wystawie w Zderzaku.
W latach osiemdziesiątych Ryszard Grzyb tworzył malowane z rozmachem temperą na kartonie wielkoformatowe, ekspresyjne kompozycje. Jego ówczesna twórczość wpisywała się w nurt Neue Wilde i była ironicznym, a niekiedy obscenicznym odreagowaniem ówczesnej sytuacji politycznej. Początek lat dziewięćdziesiątych w sztuce Grzyba to przejście od ekspresji do bardziej dekoracyjnych kompozycji. W jego obrazach zaczynają dominować postaci zwierząt, które artysta wkomponowuje w wielokolorowe mozaiki.
Akwarele pokazywane na wystawie „Puszcza” to przegląd motywów pojawiających się w obrazach Ryszarda Grzyba od lat 90. z ich harmonią kolorystyczną i wysmakowaną dekoracyjnością. Z kolei rysunki – często wykonywane ołówkiem, urozmaicone pojedynczymi plamami koloru – swoją ekspresją nawiązują do dzikiego malarstwa z początków twórczosci artysty. Wiele z nich to interesujące warsztatowe eksperymenty. Rysunki są filozoficznym i poetyckim notatnikiem artysty.
Galeria Zderzak wydała z okazji wystawy największe wydawnictwo poświęcone twórczości Ryszarda Grzyba: 200-stronicowy album ze 120-stoma reprodukcjami prac artysty na papierach oraz esejami wybitnych krytyków i kuratorów: Adama Szympansa, Joanny Myszkowskiej, Jarosława Szczupaka i Michała Pelikana.
RYSZARD GRZYB urodzony w 1956 roku w Sosnowcu. Malarz, poeta, karateka. Absolwent warszawskiej ASP. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Poprzednie wystawy indywidualne Ryszarda Grzyba w Galerii Zderzak:
1985 – Pojedynek na huśtawce
1990 – Obrazy i rysunki
1991 – Pora obfita w dobra wszelkiego rodzaju
Wystawy zbiorowe z udziałem Ryszarda Grzyba w Galerii Zderzak:
1991 – Accrochage 1
2001 – Bieg czerwonych ludzi
2006 – No Landscapes
Prace artysty znajdują się w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Mönchehaus – Museum für Moderne Kunst w Goslar, Narodowej Galerii Sztuki Współczesnej Zachęta w Warszawie, Fundacji Egit w Warszawie, Kolekcji Galerii Zderzak w Krakowie, Kolekcji Krzysztofa Musiała, Kolekcji Rodziny Prokeszów, Kolekcji Wojciecha Bruszewskiego i wielu innych.
ALBUM:
PRACE: