Odkrycia artystyczne

Jan Michalskifilm
16 stycznia 2021; Galeria Zderzak, ul. Słowackiego 58/10, Kraków

odc. 1: Pod węglem
odc. 2: Ręka miniaturzysty
odc. 3: Matka noc
odc. 4: Kolor płomienia
odc. 5: Mag
odc. 6: Wymiana zdań

ODKRYCIE ARTYSTYCZNE

Jan Michalski

Odc. 1: Pod węglem

premiera w sobotę 16 stycznia 2021Czym jest „odkrycie artystyczne”? Jakie czasy sprzyjają wielkim odkryciom? Co zmieniają one w naszym obrazie świata? Czym różni się odkrycie artystyczne od naukowego? Zaczynamy nowy cykl filmowych opowieści, aby twórczo przeciwdziałać marazmowi z miesiąca na miesiąc ogarniającemu polskie życie społeczne we wszystkich jego wymiarach – towarzyskim, intelektualnym, uczuciowym. Co sobotę, na przykładach wybitnych dzieł sztuki, omówimy okoliczności ich wydobycia na światło dzienne. Zajmiemy się również zagadkami, które czekają na rozwiązanie…

ODKRYCIE ARTYSTYCZNE

Jan Michalski

Odc. 2: Ręka miniaturzysty

premiera w sobotę 23 stycznia 2021

Jak wyglądają wielkie wędrówki motywów przez tysiąclecia? W jakich okolicznościach te prastare wzorce ożywają na nowo? Za co kochamy dzieła dawnych mistrzów?

Z nowym rokiem zaczynamy nowy cykl filmowych opowieści, aby twórczo przeciwdziałać marazmowi z miesiąca na miesiąc ogarniającemu polskie życie społeczne. W każdą sobotę, na przykładach wybitnych dzieł sztuki, omówimy okoliczności wydobycia ich na światło dzienne. Zajmiemy się również zagadkami, które czekają na rozwiązanie… Dziś przed nami spotkanie z nieznanym, mistycznym obrazem Mistrza Flamadzkiego z XVI wieku.

ODKRYCIE ARTYSTYCZNE

Jan Michalski

Odc. 3: Matka Noc

Jak doszło do odkrycia malarstwa Jurrego Zielińskiego? Dlaczego jego dzieła zepchnięto w niepamięć? Czy sławie może dopomóc przypadek?Dziś przed nami spotkanie z niepokornym malarzem-poetą i jego duchowym testamentem – obrazem „Skromne czuwanie” z 1970 roku. Zapraszamy do odkrycia trzeciego. 
Odcinek „Matka Noc” dedykujemy wszystkim osobom, które pandemia skłoniła do wycofania się z życia społecznego, do przedwczesnej rezygnacji z naturalnej aktywności. Jest to tragiczna, niewymierna szkoda… Myślimy o Was! Wspieramy Was!

ODKRYCIE ARTYSTYCZNE

Jan Michalski

Odc. 4: Kolor płomienia

Pamięci
Pani Profesor Elżbiety Paczkowskiej-Łagowskiej (1948-2021),
historyka filozofii, wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego, tłumaczki pism Wilhelma Diltheya i Golo Manna, która uczyła nas szacunku dla hermeneutyki i filozofii historii.
„Te same bowiem prawa wszędzie rządzą wyobraźnią i naturą ludzką. Szczęśliwy, kto może jej studiowaniu poświęcić życie.” (Wilhelm Dilthey)

Co jest każdemu odkrywcy niezbędnie potrzebne? Kogo okrywa kolor żywego płomienia? Po co wraca się samotnie na drugi brzeg potoku? Gdzie zniknęły metafory organiczne?
Dziś przed nami wędrówka przez kręgi i krajobrazy poematu wizualnego Zbigniewa Makowskiego pt. „Vestita di color di fiamma viva”. Zapraszamy do odkrycia czwartego.

ODKRYCIE ARTYSTYCZNE

Jan Michalski

Odc. 5: Mag

Czy mityczna poświata jest drogowskazem odkrywców, czy tylko ogniem św. Elma? Jakim cudem barbaryzacja łączy się z postępem? Kogo pochowano w wannie i co z tego wynika?
Przed nami wędrówka przez Góry Kłodzkie do zburzonej przez siedmioma laty starożytnej huty szkła, która zapisała piękną kartę w dziejach polskiej kultury, a dziś staje się legendą. Bohaterem odcinka jest „Żółty Mag” Zbigniewa Horbowego, wielkiego mistrza wzornictwa.

Ilustracje historyczne zaczerpnięto z portalu dolny-slask.org. W części końcowej wykorzystano obraz „Wędrowcy wśród ruin” przypisywany Nicolaesowi Berchemowi (1620-1683). Głos kobiecy – Aleksandra Herbich (gościnnie). Dziękujemy, zapraszamy do odkrycia piątego!

ODKRYCIE ARTYSTYCZNE

Jan Michalski

Odc. 6: Wymiana zdań

Jak nabrać wody ze studni, kiedy nie ma czerpaka, a jest się zmęczonym długą drogą i słońce stoi w zenicie? Czy kobieta zawsze musi droczyć się z mężczyzną? Czy istnieje malarstwo religijne, które przemówiłoby do dzisiejszego człowieka?
Bohaterem odcinka jest obraz Jarosława Modzelewskiego „Daj mi pić”, namalowany we wrześniu 2020 roku. Zapraszamy do odkrycia szóstego. Uwaga: film zawiera treści teologiczne!

W filmie wykorzystano „Komentarz do Ewangelii św. Jana” (1269-1272) św. Tomasza z Akwinu w tłumaczeniu Tadeusza Bartosia oraz „Komentarz do Ewangelii Jana” (ok. 870) Jana Szkota Eriugeny w tłumaczeniu Agnieszki Kijewskiej.