Au delà de Marie-Madeleine

instalacja
Marta Deskur

31 maja – 20 czerwca 1994; Galeria Zderzak, ul. Sławkowska 1, Kraków

Marta Deskur ur. 1964 r. 1983-1988 studia w Ecole des Beaux- Arts,Aix-en-Provence, Francja, dyplom z wyróżnieniem.


Wybrane wystawy:
1989 Fondation Vasarely, Aix-en-Provence, Francja
1991 Galerie Caroline Serero, Marsylia
Galeria Dziekanka, Warszawa
BWA, Wrocław
Abattoir 91, Marsylia
BWA, Szczecin
1992 Salon Jeune Peinture, Grand Palais, Paryż
The Altos de Chavon Cultural Centre Foundation, Dominikana
Szkic do Galerii Sztuki Współczesnej, Muzeum Narodowe, Warszawa
1993 Galeria Domu Polonii, Kraków
Współrzędne, Kraków
Konstrukcja w procesie, Łódź
Modus, Galeria Zderzak, Kraków
Przeczucia na drodze, Teatr Bückleina (z Piotrem Jarosem)

Artystka dedykuje wystawę swojej siostrze – Marii i Magdalenie.

Marta Deskur – Au delà de Marie-Madeleine (detal) – 1994
Marta Deskur – Au delà de Marie-Madeleine (detal) – 1994

Au delà de Marie Madeleine, instalacja

Pokaz filmu video rzucanego z dużego projektora. Obraz emitowany na ścianę odbija się w lustrach po prawej i lewej stronie oraz z tyłu obrazu.

Au delà de… czyli przejście po-za. Poza ograniczoną przestrzeń pojmowania świata. Nieuchwytność konwencji.

Odbicie obrazu i tajemnica lustra, w którym obraz wiernie stara się upodobnić do swej zasady pierwotnej. Lustro jako pewna domniemana doskonałość, skończona w formie, niedosięgła w głębi, przedmiot metafizyczny, odbijający wszystko i zniekształcający na swój specyficzny sposób istotę obrazu, przez przekorne odbicie umożliwia poznanie rzeczy w rzeczywistości.

Film, kodujący każdy ruch, emocje, wyobrażenie zmysłowości, jest pewnym stanem pomiędzy snem, marzeniami sennymi, czuwaniem i odchodzeniem, ukazuje niemożliwość zsynchronizowania bycia z niezależnym ruchem, poruszaniem się. Jest przedłużeniem stanu reakcji na bodźce zewnętrzne – poza czas.

Wytwarzanie w świadomości unifikacji i powiązania każdego przedmiotu ze stanem przywiązania do czegoś i całkowitego przetworzenia tej jedności w zatrzymaniu po-za. Obawa świata przed skończonością – wezwanie konfrontacji pełni kosmosu i pełni każdego jego elementu.

Lustro – odbicie realności, niemożności zobaczenia siebie, stawanie przed i tajemnicze poza.

Marta Deskur – Au delà de Marie-Madeleine (detal) – 1994
Marta Deskur – Au delà de Marie-Madeleine (detal) – 1994