Golonka, śledź po japońsku, dwie pięćdziesiątki, pomidorowa z ryżem plus porcja melby – śniadanie malarza. Pędzel, tort, sex, farby, terpentyna, światło wpadające do pracowni na warszawskim MDM-ie. Jaskinia artysty. O tym opowiada Tomasz Ciecierski w cyklu 32 rysunków wykonanych kredkami w zeszycie w kratkę. Rysunki powstały pod wrażeniem prac Claesa Oldenburga po powrocie artysty z Nowego Jorku w poł. lat 70.
Jeszcze przed wyjazdem do Ameryki Ciecierski malował obrazy o malowaniu. „Paleta malarska” z 1971 roku przedstawia próbki kolorów, którym artysta nadaje nazwy i przeznaczenie. Napisy pod nimi głoszą: „kolory do malowania nowej figuracji”, „nijaki lub wymiotny”, „kolor bumerangowy”, itp. Do autotematyki Tomasz Ciecierski powraca w swoich najnowszych obrazach. Pojawają się na nich fotografie jego dawnych obrazów, nakrętki, w których rozrabia farbę, zdjęcia przedstawiające pracownię, „ciecierskie” pejzaże.
Tomasz Ciecierski (ur. 1945 w Krakowie) ukończył warszawską ASP. W latach 1972-1985 był wykładowcą tej uczelni. Wielokrotnie wystawiał w: Wetering Galerie w Amsterdamie, w Galerii Foksal w Warszawie, Galerie Hans Strelow w Düsseldorfie. Reprezentował Polskę na IX Documenta w Kassel. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Galeria przygotowała świąteczny prezent dla miłośników malarstwa – książkę, unikatową zawierającą reprodukcje „brudnopisów” Tomasza Ciecierskiego. Są to rysunki i kolaże z kolorowych czasopism z wczesnych lat 70. w stylu pop, pełne dowcipu i elegancji cechujących sztukę warszawskiego artysty.
KSIĄŻKA:
PRACE: