To, co się nam przydarza, już do nas nie należy to rodzaj poetyckiej przypowieści, która składa się z cyklu prac na papierach, rzeźby Łyżwiarka i tytułu wystawy. To pierwsza w Galerii Zderzak wystawa artysty, a druga w Krakowie (pierwsza w 1995 roku w Galerii Krzysztofory).
Piotr Kurka związany był z poznańską grupą KOŁO KLIPSA, działającą w latach 1983-1990. Współpracował również z kolektywem NEUE BIERIEMIENNOST. Wraz z KOŁEM KLIPSA tworzył totalne aranżacje przestrzenne w duchu włoskiej transavanguardii . Dziś mówi się, że ich realizacje przekraczały wszelkie ramy zarówno gatunków, jak i konwencji, a swoją metaforyczną poetyką stanowiły przeciwwagę dla sztuki konceptualnej. Od 1985 roku zaczął wystawiać indywidualnie.
Kurka to przede wszystkim rzeźbiarz, autor obiektów i malarz, ale również filozof i krytyk kultury. Wymyka się, jak sam ich nazywa, kulturowym kanibalom. […]
To, co się nam przydarza, już do nas nie należy to cykl prac na papierach i instalacja z rzeźbą Łyżwiarka.Zaludnione przez marionetowe postaci obrazy utrzymane w poetyce snu, wypełniają obszerne, puste przestrzenie, podobne tym z pasteli Moniki Szwed z serii Innocent Homes , lecz z właściwymi dla poetyki Kurki elementami: podwojeniem, lustrzanym odbiciem, symbolami akwatycznymi, monstrualnością. Oddech i bezczas są jakby częścią kompozycji. Artysta, jak sam mówi, nauczył się od filozofii zen „by nie cenić zbytnio czasu”, a z drugiej strony interesuje go „przeszłość, która leży poza horyzontem naszej własnej pamięci, która najbardziej bliska jest ejdetycznemu olśnieniu właściwemu dziecięcej wrażliwości.”
Sztuka Piotra Kurka to rodzaj prywatnej mitologii z nieświadomością jako scenarzystą. Jak pisał Mircea Eliade, przy wsparciu nieświadomości, a poprzez sztukę właśnie, możliwy jest kontakt człowieka ze sferą kosmicznego sacrum . A czy tego właściwie dziś nie powinniśmy pożądać?
Czasownik „przydarza się”, użyty w tytule, jest kluczem do interpretacji wystawy. Ukryte są w nim dwa pojęcia metafizyczne: przygodności i daru . Przygodność oznacza, że pojedynczy człowiek jest bytem przemijającym i że oparcie dla swej egzystencji musi zdobywać w działaniu etycznym i poprzez refleksję. Dar oznacza stan łaski, dzięki któremu jest to możliwe. Stan ten jest momentalny, osiągany przez oświecenie, i nie jest możliwe powtórzenie go ani wywołanie aktem woli. Nie jest to dar, który można sobie zatrzymać. A jednak dzięki niemu uświadamiamy sobie, że nasze życie nie należy do nas. Wystawa Piotra Kurki ukazuje to, co już do nas nie należy.
Piotr Kurka , rocznik 1958, ukończył studia na poznańskiej ASP w 1982. Rok później został pracownikiem dydaktycznym tej uczelni. Obecnie pracuje jako profesor zwyczajny, prorektor ds. artystyczno-badawczych, kieruje Pracownią Działań Intermedialnych na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Jest również redaktorem Zeszytów Artystycznych poznańskiej ASP.
Wybrane wystawy indywidualne:
2005 Psalm , Instytut Polski, Praga, Czechy
2002 Kropla wody nie chłodzi mej drapieżnej odwagi , Galeria Arsenał, Poznań
2002 Love & Gravity 2 Atelier RLBQ Marsylia, Francja
2001 Konflikt między dobrem a złem jest chorobą umysłu , Galeria Arsenał Białystok
1998 Love & Gravity , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
1997 ISP Nowy Jork, USA
1995 Galeria Krzysztofory, Kraków
1995 Galeria Kronika, Bytom
1993 Galeria ZPAP na Mazowieckiej, Warszawa
1993 Galeria AT, Poznań
1991 Galeria Caspar Bingemer, Hamburg, Niemcy
1990 Galeria Dziekanka, Warszawa
1988 Got , Galeria DESA, Poznań
1987 Ilustracje albo wiersze , Galeria ON, Poznań
1987 Z głębi serca , Instalacja i prezenty od Neue Bieriemiennost, Galeria Wielka 19, Poznań
1986 Morze , Galeria AT, Poznań
1985 Deszcz , Galeria Wielka 19, Poznań
Wybrane wystawy zbiorowe:
2005 Wolność i Odpowiedzialność , Universitet der Kunste, Berlin, Niemcy
2003/2004 Reversed Art and Engineering , Skulpturens Hus, Stockholm, Szwecja
2003 Returne Nature Pastoral , Nanjing Shenghua Arts Center, Chiny
2000 VII Konstrukcja w Procesie, Bydgoszcz
2000 Utopia i Wizja , Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku; Galeria Zachęta, Warszawa
1999 Internal/External , Muzeum Sztuki Współczesnej w Toyamie, Japonia
1999 Latitudes , Bunkier Sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej, Kraków
1997 Wardrobe , Artists` Space, Berlin
1995 Footprint , Kunsthale Taheles, Berlin, Niemcy
1995 Co-existence , V Konstrukcja w Procesie, Pustynia Negev, Izrael
1993 Yad Labanim Muzeum, Petah Tikva, Izrael
1992 Kunst Europa , Bonner Kunstverein, Bonn, Niemcy
1992 Kolekcja Sztuki XX wieku – Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Zachęta Warszawa
1992 Magowie i Mistycy , Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
1989 Middle Europe , Artists` Space, Nowy Jork, USA
1988 Polish Realities , Third Eye Centre, Glasgow, Szkocja
1988 Bałka, Kruk, Kurka, Haag Centruum voor Aktuele Kunst, Haga, Holandia
1988 Rzeźba w Ogrodzie , Ogrody SARP-u, Warszawa
1987 Co słychać ? , Fabryka Norblina, Warszawa
1986 Ekspresja lat 80. , BWA, Sopot
1985 Koło Klipsa , Galeria Wielka 19, Poznań (dwukrotnie)
Stypendia:
1992 Pollock-Krasner Foundation, New York
1995 Arts Link, Citizen Exchange Council, New York
1997 Kościuszko Foundation, ISP, New York
1999 Rockefeller Foundation, Bellagio, Włochy
2001 Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP
Prace w zbiorach:
Muzeum Narodowe Poznań, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Kolekcje Regionalne Sztuki Współczesnej Zachęta: w Poznaniu, w Szczecinie, w Katowicach, Kolekcja Sztuki Współczesnej Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Art Omi Collection USA;
zbiory prywatne: Polska, Izrael, Niemcy, Francja, Japonia, USA.