Powrót

14 grudnia 2013 – 1 lutego 2014; Galeria Zderzak, ul. Floriańska 3, Kraków

wernisaż w sobotę 14 grudnia o godzinie 19.00

LOVE – nosiła tytuł instalacja, którą Mirosław Filonik pokazał w pierwszym Zderzaku, w Krakowie na Dębnikach. Była zjawiskowa. Dwa świetlne węże skrzyżowane w zygzak przecinały na ukos przestrzeń i napełniały galerię różowo-niebieskim światłem. Był rok 1990, marzec. Filon, wracając z wernisażu, miał stłuczkę na moście Dębnickim, zderzak-w-zderzak. I od tej pory nie widziano go w Krakowie.

Wystawą „Powrót” przypomni, co zdarzyło się przed LOVE. Zobaczymy remake (w skali 1:20) jego najsłynniejszych prac z lat 80-tych, z czasów grupy Neue Bieremiennost, m. in. „Morderstwo w czerwonym pokoju”, „Honoloulou Baboon” czy „Ich bin Wolf”. Większość oryginałów zaginęła lub została zniszczona. Wspomnienia zamknięte w szklanych gablotach? Nie tylko; ważny jest tu tyleż ślad materialny, co ślad idei, wizualny sygnał, który odsyła do określonego rozumienia sztuki. „Powrót” jest nie tylko powrotem do konkretnych prac sprzed lat; przede wszystkim jest refleksją nad naturą czasu – i opowieścią o tym, jak sztuka potrafi go unieważnić. Mówi artysta: „chodziło mi (…) o nałożenie tego, co doświadcza się postępując naprzód z tym, co zachowuje pamięć. (…) stan, w którym poczuciu teraźniejszości towarzyszy poczucie dopiero co minionego, w którym pamięć zachowuje wartość chwili, momentów nie dających się odtworzyć. (…) Powtarzanie, utrwalanie daje poczucie trwania wartości, tak jak mantra, która jest ciągłym odradzaniem, regeneracją”.

Mirosław Filonik – Honolulu Baboon – 1986-2012
Mirosław Filonik – Honolulu Baboon – 1986-2012

Mirosław Filonik – urodzony w 1958 roku w Białymstoku, mieszka i pracuje w Warszawie.

Studiował w latach 1980 -1985 na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tytuł doktora otrzymał w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2008 roku. W 1985 roku razem z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim założył grupę Neue Bieriemiennost, która zaliczana jest do najważniejszych ugrupowań lat 80. w Polsce. Wspólnie zrealizowali dwanaście wystaw, akcji, odczytów. Uważany jest za współtwórcę „nowej ekspresji” i „rzeźby postmalarskiej”. Od 1990 roku tworzy indywidualnie. Od ponad dwudziestu lat tworzy instalacje świetlne używając lamp jarzeniowych o unikatowej jasnobłękitnej barwie produkowanych dla niego przez firmę Philips Lighting Poland. Artysta sięga do podstawowych form geometrycznych: linii prostych, ukośnych, przekreśleń, krzyży, które poprzez swoją powtarzalność tworzą rytmy oraz układy przestrzenne o bardziej rozbudowanej strukturze. Często umieszcza je na zewnątrz obiektów architektonicznych. Swoje instalacje prezentował na ponad stu wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. w Galerii „Zachęta” oraz CSW „Zamek Ujazdowski” w Warszawie, CSW „Łaźnia” w Gdańsku, w Instytutach Kultury Polskiej w Berlinie Lipsku, Rzymie oraz galeriach zagranicznych: Ateneo de Caracas, Kunstverein –Freiburg, Kunstverein- Bonn, Kunstlerhaus Bethanien-Berlin, Witte de With, Center for Contemporary Art- Rotterdam. W 1998 roku artysta został zaproszony do udziału w konkursie zamkniętym na instalację świetlną do Neue Bundestag w Berlinie. Prace Filonika znajdują się w zbiorach prywatnych i kolekcjach: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku.

Wystawa LOVE z 1990

Zralizowano w ramach stypendium z Funduszu Promocji Twórczości.

ARTYKUŁY:

Fotoreportaż I. Zwolińskiego (SztukPuk) z wernisażu