Numer 392

malarstwo
Łukasz Stokłosa

22 stycznia – 14 marca 2015; Galeria Zderzak, ul. Floriańska 3, Kraków

wernisaż: 22 stycznia o godz. 19.00

INFORMACJA PRASOWA:

22 stycznia o godzinie 19.00 w Zderzaku otwarta zostanie nowa wystawa obrazów Łukasza Stokłosy, jednego z najciekawszych młodych malarzy w Europie. Zobaczymy nowe prace w specjalnej aranżacji. Wystawa koncentrować się będzie wokół portretu młodej damy, w której miłośnicy kina rozpoznają francuską aktorkę Isabelle Adjani w roli Lucy Harker. Razem z bohaterką obrazu i zarazem jednej z najpiękniejszych baśni europejskiego kina XX wieku wędrować będziemy po opuszczonych wnętrzach pałaców, po ogrodach i oranżeriach. Zapraszamy do wspólnej wędrówki tropami mrocznej zagadki, opowiadanej, jak zwykle u Stokłosy, z lekkim przymrużeniem oka.

Łukasz Stokłosa – Lucy Harker, Isabelle Adjani – olej, płótno, 40 x 30 cm, 2014
Łukasz Stokłosa – Lucy Harker, Isabelle Adjani – olej, płótno, 40 x 30 cm, 2014
Łukasz Stokłosa – Louis de Pointe du Lac, Brad Pitt – olej, płótno, 40 x 30 cm, 2014
Łukasz Stokłosa – Louis de Pointe du Lac, Brad Pitt – olej, płótno, 40 x 30 cm, 2014

o trzecia wystawa indywidualna artysty w Zderzaku po „Zimowej opowieści” (2011) i „Składzie obrazów” (2013). Tytuł obecnej wystawy – „Numer 392” – to jeszcze jedna zagadka, którą artysta stawia przed widzem. Postaramy się ją rozwiązać na wernisażu.

Łukasz Stokłosa – Sanssouci – olej, płótno, 40 x 50 cm, 2014
Łukasz Stokłosa – Sanssouci – olej, płótno, 40 x 50 cm, 2014

ŁUKASZ STOKŁOSA (ur. 1986) pochodzi z Kalwarii Zebrzydowskiej. Studiował na krakowskiej ASP, robiąc dyplom w pracowni prof. Jacka Waltosia w roku 2010. W tym samym roku wziął udział w głośnej wystawie „Ars Homo Erotica” w Muzeum Narodowym w Warszawie. W 2011 roku debiutował w Zderzaku znakomicie przyjętą wystawą „Zimowa opowieść”. Jego kolejna wystawa w Zderzaku „Skład obrazów” otrzymała Markę Radia Kraków dla najciekawszego wydarzenia kulturalnego miesiąca. W 2013 roku otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w malarskim Konkursie Gepperta. W czerwcu 2014 roku odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa za granicą – GRUPPO DI FAMIGLIA IN UN INTERNO – w Schloss Assenheim w Niemczech. Wszystkie obrazy zostały sprzedane na wernisażu. Znany krytyk sztuki Paweł Leszkowicz uznał Łukasza Stokłosę za najlepiej zapowiadającego się artystę młodego pokolenia. Na dowód tego nazwisko malarza znalazło się w albumie autorstwa Kurta Beersa „100 Painters of Tomorrow”, wydanym przez londyńsko-nowojorskie wydawnictwo Thames&Hudson. Amerykański The Huffington Post, jeden z najbardziej wpływowych blogów świata, zamieścił entuzjastyczną recenzję – z tytułowej setki wybrał swoich dziesięciu faworytów; wśród nich jest Łukasz Stokłosa.

Malarstwo Stokłosy kojarzone jest z poetyką noir, lecz niełatwo je zaklasyfikować do jednego z modnych obecnie kierunków. Wirtuozeria techniczna autora, specyficzny, lekki sposób malowania i niezwykła umiejętność budowania nastroju czynią je zjawiskiem osobnym i wyjątkowym. Cenione przez kolekcjonerów są portrety, które w twórczości artysty stanowią odrębny gatunek.To portrety aktorów filmowych wcielających się w osobowości kreowanych przez siebie postaci, przedstawianych w momentach kryzysu i przełomu. Cechuje je aura smutku, niepewności i ulotnego piękna, jak u Isabelle Adjani w roli Lucy Harker.

Łukasz Stokłosa – Henry Denton, Ryan Phillippe – olej, płótno, 40 x 30 cm, 2013
Łukasz Stokłosa – Henry Denton, Ryan Phillippe – olej, płótno, 40 x 30 cm, 2013

Lokaj pana Weissmana

Przykładem metody portretowej Stokłosy, czyli psychologii z podwójnym dnem, jest portret Henry Dentona, jednego z bohaterów filmu Roberta Altmana „Gosford Park” (2001). Młody Denton jest lokajem Morrisa Weissmana, producenta filmowego z Los Angeles, który przyjeżdża do posiadłości Gosford Park w Anglii ze swoim przyjacielem-arystokratą. W pałacu Denton mieszka ze służbą, lecz zostaje zdemaskowany jako oszust i kłamca – udawał jedynie lokaja, chcąc poznać obyczaje służby. Naprawdę jest amerykańskim aktorem, który ma wcielić się w rolę angielskiego służącego w nowym filmie Weissmana. Wywołuje to w pałacu mały skandal towarzyski. Do najzabawniejszych bon motów filmu należy kwestia Dentona „w Hollywood słynę z dyskrecji”… Portret Stokłosy ukazuje Dentona w chwili kiedy puka do drzwi sypialni pani domu, małżonki lorda Williama, aby zostać jej kochankiem. Malarz uchwycił czujne, taksujące spojrzenie żigolaka i aktora, który swobodnie przekracza stanowe bariery.

ARTYKUŁY I RECENZJE:

Bogdan Możdżyński (Forbes) „Tajemnice Łukasza Stokłosy w Zderzaku”

Martyna Nowicka (Gazeta Wyborcza) „Obrazki z wystawy. Wampiry wciągają do Zderzaka”

Łukasz Gazur (Dziennik Polski) „Niebezpieczny urok czerni”

Rynek i Sztuka Wampiry czyli piękno starej Europy – relacja z wystawy obrazów Łukasza Stokłosy w Zderzaku”

Radio Kraków „Galeria Zderzak wyróżniona Marką Radia Kraków”

WYWIADY:

Anna Savitskaya (Artdependence Magazine) „It`s all about the book and more: interview with four artists”

Rozmowa Justyny Nowickiej z Łukaszem Stokłosą (Radio Kraków) „Staram się wchodzić w dialog z płótnem i materią malarską”

Rozmowa z Łukaszem Stokłosą (Rynek i Sztuka) „Jedynym sposobem na powstrzymanie wampira jest poświęcenie siebie”

Rozmowa Staszka Gieżyńskiego z Łukaszem Stokłosą (Weranda) „Lubię Mrok”