„Botanika na klasy wyższe” to już czwarta indywidualna wystawa prac Moniki Szwed w Zderzaku. Pokaz obejmie cykl 11 prac – pasteli na żółtawo-kremowym papierze. Tytuł wystawy odnosi się do przedwojennego podręcznika do botaniki dla klas gimnazjalnych.
I tym razem prace Moniki Szwed są pełne zagadek, którym widz musi poświęcić chwilę uwagi. Każdy obraz jest złożonym utworem poetyckim, który opowiada swoją historię . Pojawia się modernistyczny dom z basenem i ogrodem, pojawia się umeblowany pokój, na którego ścianach wyświetlaj ą się wspomnienia, pojawiają się rysunki dzieci, które odwzorowują świat dorosłych. Obiektami mnemonicznymi, które przyciągają i skupiają uwagę , są rośliny. Na obrazie „Rozsiewanie z prądem wiatru” będzie to pustynna róża – wielki kłębek wici roślinnych i kurzu, przed którym stoi wędrowiec z kijem pasterskim. Na obrazie z zamyślonym Tomaszem Mannem, będzie to wspaniały, pomarańczowo-zielony amarylis, którym rozkwita Katia Pringsheim, czekająca na męża podczas jego prywatnej audiencji u papieża . Na obrazie z ćwiczącym jogę mężczyzną i modernistyczną willą – fioletowo-czarny bratek. Kolory i kształty kwiatów to jakby ogniwa łączące sfery uczuć i pamięci. Są zdumiewająco wyraziste, jak wizje.
Jak zwykle w malarstwie Moniki Szwed pojawiają się wątki katolickie, zapisane w postaci głębinowych obrazów. Pojawia się neobarokowa figura św. Franciszka z psem, pokazująca drogę zamaszystym gestem, pojawia się postać papieża w białej piusce i pelerynie jako dziecięcy „bazgroł” narysowany z pamięci lub z fotografii. To wielokrotne zapośredniczenie (np. fotografia prasowa – wspomnienie – rysunek dziecka – wspomnienie – oryginał) tworzy niepowtarzalny klimat prac poznańskiej artystki. Znakiem rozpoznawczym jest subtelna kreska dopełniona oszczędnie kolorem, ekscentryczność i wielotorowość narracji, wrażenie zatrzymania w czasie. Środki artystyczne używane są z rzadko spotykaną precyzją i swobodą . Oprócz rysunku i koloru, dotyczy to kompozycji, zwłaszcza bogatego repertuaru przekształceń przestrzennych.
Galeria przygotowała prawdziwy rarytas wydawniczy – album Moniki Szwed Prace zebrane 2003-2008 w nakładzie 20-stu egzemplarzy. Publikacja zawiera dokumentacje twórczości Moniki Szwed w następujących działach: Prace Wczesne, 23 Koany, Innocent Homes, Frozen Charlie, Frozen Chambers, Prace Nowe, Botanika na klasy wyższe. Publikacja zawiera teksty Wienedikta i Żermeny Bernsztejnów, Piotra Kurki, Patrycji Cembrzyńskiej oraz Autorki.
Monika Szwed (ur.1978 w Poznaniu) studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom w zakresie Edukacji Artystycznej pod kierunkiem prof. Alicji Kępińskiej oraz w Katedrze Multimediów pod kierunkiem prof. Piotra Kurki. Artystka reprezentowała Polskę dwukrotnie na targach sztuki ARTFORUM w Berlinie oraz na targach młodej sztuki wschodzącej NEXT w Chicago. Wyróżniona nagrodą miesięcznika Art&Business. Laureatka III edycji programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „MŁODA POLSKA”. Jej prace znajduj ą się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
WYSTAWY:
2001 „Wystawa na Śląsku”, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
2003 „Piętra sztuki”, Galeria Program, Warszawa
2005 „23 Koany”, Galeria Zderzak, Kraków
2005 ART FORUM BERLIN
2006 „Wiedźma Ple-Ple”, TOFTiAK, Toruń ; Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
2006 „Innocent Homes”, Galeria Zderzak, Kraków
2006 ART FORUM BERLIN
2007 „Frozen Charlie”, Galeria Zderzak, Kraków
2007 „Frozen Chambers”, Galerie Bugdahn und Kaimer, Düsseldorf
2008 NEXT. THE INVITATIONAL EXHIBITION OF EMERGING ART, Chicag