Bohaterką cyklu fotograficznego belgijskiego artysty Toma Vernimmena jest krakowska Nowa Huta. Artysta utrwala na zdjęciach jej mieszkanców – przy pracy, na przystankach tramwajowych, w prywatnych mieszkaniach. Zagląda do klatek schodowych, barów mlecznych, domów kultury, odwiedza małe warsztaty pracy – niewielki zakład optyczny prowadzony przez ojca i syna, zakład fryzjerski dla dzieci. Czasami podchodzi z aparatem fotograficznym bardzo blisko, niekiedy z dystansu, przez zamarzniętą szybę tramwaju fotografuje zabieganych przechodniów lub zza rogu podgląda znudzoną młodzież na przystankach.
Tom pracował nad nowohuckim cyklem fotografii przez pięć lat. W tym czasie dzielil swoje życie między Belgię a Kraków. Wędrował pieszo po Europie. Bez stałego miejsca zamieszkania, wieczny wędrowiec zawieszony pomiędzy dwoma światami, doskonale wczuł się w atmosferę tej niezwykłej dzielnicy. Nowa Huta zbudowana w latach 50-tych była chlubą komunistycznych władz, dawała równiez szansę mieszkańcom okolicznych wsi na lepsze życie. Dziś, po latach transformacji, miejsce to jest reliktem epoki stalinizmu. Autor poprzez fotografie próbuje dociec jak ideologia wpływa na teraźniejszość.
Wystawa fotografii Toma Vernimmena jest kolejnym “wielkim tematem” historycznym, który prezentujemy w Zderzaku. W minionych szesciu latach pokazywaliśmy:
1. „Hometown” Krzysztofa Zielińskiego (2000-2003), poetycki cykl fotografii ukazujących przemiany małego, prowincjonalnego miasteczka w dobie transformacji lat 90.
2. „Czarno-bialy Slask” Wojciecha Wilczyka (lata 90. i 2000), cykl fotografii dokumentujący proces rozbiórki śląskiego przemysłu ciężkiego i zachodzące przemiany krajobrazu.
3. „Śląsk” Michała Cały (z przelomu lat 70. i 80.), rewelacyjny, natchniony cykl fotografii ekologicznych przemysłowego Śląska, należący do klasyki polskiego dokumentu.
Cykl fotografii Nowej Huty Toma Vernimmena jest naszym czwartym „wielkim tematem”. Tym razem przedmiotem zainteresowania artysty jest idealne miasto przemysłowe – Nowa Huta – realizacja komunistycznej utopii. Lecz w przeciwieństwie do autorów poprzednich cyklów, Tom chwyta miasto zawsze poprzez człowieka, troche tak, jakby chodził po uliczkach flamandzkich miasteczek. Ukazuje to, co jest prawdziwym cudem – jak toczące się życie zagospodarowuje i uczłowiecza utopie. Jego spojrzenie nie ma w sobie nic z zimnego wejrzenia socjologa. Jest wnikliwym widzeniem krajobrazu poprzez żywego człowieka, wrażliwym na estetyke, folklor, codzienność, a przy tym mądrze czytającym historię.
Zdjęcia Vernimmena sa bogatymi, nieraz wyrafinowanymi kompozycjami, w których czuje się ducha starego, dobrego malarstwa.
Tom Vernimmen (ur. 1970), belgijski fotografik. Ukonczył studia na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Zdobywca I nagrody w europejskim konkursie fotografii „24 hours at home in Europe”.
Patronat medialny nad wystawa objęli: portal Onet.pl, “Biuletyn Fotograficzny” oraz portal fotograficzny “Swiat Obrazu”. Wydanie katalogu wspomógl Rząd Flamandzki.
PRACE: